Sloop de crisis door zelf te vergelijken

Op tv komen steeds vaker spotjes van SLOOPdeCRISIS.nl met daarin de bekende Nederlandse Annemarie van Gaal. SLOOPdeCRISIS.nl is een energiecollectief die van tijd tot tijd energieveilingen organiseert onder haal leden. Inmiddels heeft SLOOPdeCRISIS.nl meer dan 450.000 leden. Voor energieaanbieders kan dat aantrekkelijk zijn. Waarom eigenlijk? Het werkt alsvolgt. Energieleveranciers kunnen zich bij SLOOPdeCRISIS.nl aanmelden om mee te doen met hun energieveiling. Vervolgens moeten de aanbieders die meedoen tegen elkaar lagere energieprijzen bieden. De energieleverancier met de laagste energieprijzen wint de energieveiling en mag exclusief een speciale aanbieding doen aan alle 450.000 leden. De leden kunnen met een energieveiling dus besparen op hun energiekosten en de winnende energieleverancier kan hiermee flink wat nieuwe klanten aan het klantenbestand toevoegen.

Pieter Schoen

Als ‘serial entrepreneur’ verbonden aan MindGrind. Pieter heeft zich als oprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) in de afgelopen jaren beziggehouden met het openbreken van de Nederlandse energiemarkt. En dat smaakte naar méér (het spreekt overigens voor zich dat Pieter zich vanuit zijn betrokkenheid bij NLE binnen SLOOPdeCRISIS.nl niet bezighoudt met de energie-aanbiedingen, hoewel onze werkwijze al onafhankelijkheid garandeert). Naast zijn ondernemerswerk begeleidt Pieter een aantal jonge ondernemers en is hij ambassadeur van goed doel Wereldouders.

Een goed idee in verkeerde handen

Hoewel het idee heel goed is zijn er toch een aantal minpunten. Zo is SLOOPdeCRISIS.nl niet onafhankelijk. SLOOPdeCRISIS.nl is mede opgericht door een energieleverancier, namelijk de Nederlandse energie maatschappij. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist deze energieleverancier alle tot nu toe georganiseerde energieveilingen heeft gewonnen. Een ander minpunt is, is dat slechts een handje vol energieleveranciers meedoen, dat terwijl er meer dan 30 energieleveranciers in Nederland actief zijn. Waarom doen hun niet allemaal mee? Een energieleverancier moet inschrijfgeld betalen. Voor iedere deelnemer moet een energieleverancier die de veiling wint een commissie betalen. Dit komt neer op 450.000 maal een x-bedrag. Hoeveel dat bedrag is, is niet bekend.

30 tot wel 80 euro per deelnemer

Bij soortgelijke energiecollectieven van oa de Consumentenbond, ANWB en Vereniging Eigen Huis variëren de commissies van 30 tot wel 80 euro per deelnemer. Dit komt neer op 13.500.000 euro tot wel 36.000.000 euro! De organisators van SLOOPdeCRISIS.nl verdienen dus klink aan het verkopen van de adressen. De Nederlandse energie maatschappij (medeoprichter) hoeft naar alle waarschijnlijkheid weinig of zelfs geen vergoeding te betalen. Hierdoor loopt de winst van deze maatschappij flink op. En niet te vergeten. Laten ze de concurrentie ver achter zich. Dergelijke bedragen zijn voor andere prijsvechtende energieleveranciers niet op te hoesten en vallen daarom buiten de boot.

Vergelijkinssites vs energiecollectieven

Maar is de consument dan ook echt goedkoper uit? Helaas niet. Op diverse bekende vergelijkingssites is te vergelijken en te zien dat de aanbiedingen van SLOOPdeCRISIS.nl niet goedkoper, maar zelfs duurder zijn dan wanneer dezelfde deelnemende consumenten zouden overstappen via een onafhankelijke vergelijkingssite. Hoe is dat eigenlijk mogelijk? Vergelijkingssites trekken dagelijks duizenden (terugkerende) bezoekers. Deze bezoekers weten dat op deze vergelijkingssites onafhankelijk de prijzen en aanbiedingen van alle energieleveranciers worden vergeleken. Ook op vergelijkingssites kunnen energieleveranciers korting geven om goedkoper dan de concurrentie te zijn en dus als goedkoopste uit de bus te komen. Daarbij zijn de commissies die vergelijkingssites vragen een stuk lager. De ligt namelijk rond de 25 euro per aanvraag en is daarmee dus een stuk goedkoper dan klanten winnen via een energieveiling zoals SlOOPdeCRISIS.nl, de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis.

Ervaringen

Velen spreken schande van de werkwijze waarmee SLOOPdeCRISIS.nl, de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis te werk gaan. Zie hier en hier. Vooral de laatste is een belangrijk. Hier neem een ander energiecollectief, genaamd de Vastelastenbond SLOOPdeCRISIS.nl onder vuur. Natuurlijk spreekt ook dit collectief uit eigen parochie. In de tekst wordt duidelijk waar het om gaat bij deze organisatie. Ook volgens dit bericht moeten vele mensen veel meer betalen dan het bedrag dat door de consumentencollectieven wordt beloofd. Op diverse forums worden de ervaringen van deze energiecollectieven besproken en deze zijn helaas niet vaak positief. De collectieven worden door veel mensen beschreven als ordinaire geldzuchtige marketing bedrijven die niet beroerd zijn om mensen te laten overstappen naar een duurder energiecontract terwijl deze op de site van de collectieven als goedkoop worden beschreven. Slimme consumenten die melding over maken bij oa de Consumentenbond worden door de bond zelf op slinkse wijze weggemoffeld uit het forum van de Consumentenbond zelf.

ervaringen energiecollectief sloop de crisis

Conclusie

Het idee van een energieveiling voor lagere energieprijzen is heel goed. Maar omdat de energieleveranciers zelf dit soort initiatieven opzetten om daarmee hun concurrentie proberen af te troeven én de consument daarvan het dupe is raden wij u aan om te blijven vergelijken en zelf te kiezen via een onafhankelijke vergelijkingssite. Voor meer informatie kunt u ook terecht op Consuwijzer.nl. Deze website is opgericht door de overheid en biedt u veel informatie over hoe u een energieleverancier kiest en waar u rekening mee moet houden.

Sloop de crisis door zelf te vergelijken
4.6 (45.71%) 7 votes